Po latach wznawiamy podręcznik analizy matematycznej napisany przez wieloletniego wykładowcę Politechniki Warszawskiej z myślą o studentach wyższych szkół technicznych. W książce w sposób niezwykle przystępny zostały zaprezentowane zagadnienia omawiane na wykładach matematyki na pierwszym i drugim roku studiów:
• podstawowe pojęcia i twierdzenia topologii oraz analizy funkcjonalnej, • rachunek różniczkowy, • równania różniczkowe zwyczajne, • teoria miary i całki, • funkcje zmiennej zespolonej i analiza harmoniczna.
Na końcu paragrafów są zamieszczone ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania. Z podręcznika mogą także skorzystać studenci kierunków ścisłych na uniwersytetach i uczelniach pedagogicznych.
UWAGI:
Bibliogr. s. 502. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dla studentów, maturzystów i wszystkich ciekawych świata.
Każdy, kto interesuje się światem, biologią, życiem, medycyną, ewolucją, genetyką, biochemią musi mieć to dzieło w swojej bibliotece.
Siódme, najnowsze wydanie słynnej Biologii Villeego - światowego biologicznego bestsellera - wreszcie trafia do rąk spragnionych wiedzy polskich Czytelników.
Ta biblia biologii przedstawia przyrodę całej naszej planety na każdym poziomie organizacji: od atomu do biosfery. Wyjaśnia fascynujące sekrety żywych organizmów wedle najnowszego stanu wiedzy. Prostym, przystępnym językiem opisuje największe zawiłości biochemii, genetyki, fizjologii, cytologii i wielu innych nauk biologicznych.
UWAGI:
Wg 7 wyd. ameryk. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
1. Podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju osobniczego człowieka
2. Aspekty rozwoju
3. Ontogeneza a filogeneza
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ DRUGI. Czynniki rozwoju osobniczego
1. Czynniki endogenne genetyczne
2. Czynniki rozwoju endogenne paragenetyczne i niegenetyczne
3. Egzogenne czynniki rozwoju
4. Wpływ trybu życia na przebieg rozwoju
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ TRZECI. Rola żywienia w rozwoju
1. Wpływ żywienia na rozwój i stan zdrowia człowieka
2. Charakterystyka podstawowych składników pokarmowych
3. Najważniejsze błędy w żywieniu
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ CZWARTY. Rozwój struktury i funkcji organizmu
1. Budowa i rozwój aparatu ruchu
1.1. Rozwój układu kostno-stawowego
1.2. Rozwój układu mięśniowego i nerwów ruchowych
2. Aparat wegetatywny
2.1. Rozwój układu oddechowego
2.2. Budowa i rozwój układu krwionośnego
2.3. Układ pokarmowy
2.4. Układ wydalniczy
3. Układ rozrodczy
4. Aparat koordynacyjno-regulacyjny
4.1. Układ nerwowy
4.2. Układ endokrynalny
4.3. Układ immunologiczny
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ PIĄTY. Okresy rozwoju ontogenetycznego
1. Kryteria podziałów ontogenezy na okresy
2. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych
2.1. Okres rozwoju prenatalnego
2.2. Okres noworodkowy
2.3. Okres niemowlęctwa
2.4. Okres wczesnego dzieciństwa (infans I)
2.5. Przystosowanie szkolne
2.6. Okres dzieciństwa starszego (infans II)
2.7. Okres młodzieńczy (iuvenis)
2.8. Okres wieku dorosłego (adultus)
2.9. Okres wieku dojrzałego (maturus)
2.10. Okres starości (senilis)
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ SZÓSTY. Rozwój cech morfologicznych i proporcji ciała
1. Samoregulacja procesu ontogenezy
2. Kinetyka i dynamika wzrastania
3. Zmiany proporcji ciała z wiekiem
4. Dymorfizm płciowy
5. Tendencja przemian
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ SIÓDMY. Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych
1. Pojęcie zdrowia
2. Czynniki warunkujące stan zdrowia. Promocja zdrowia
3. Mierniki zdrowia populacji
4. Główne zagrożenia zdrowia
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ ÓSMY. Zaburzenia w rozwoju somatycznym i stanie zdrowia dzieci i młodzieży
1. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami
2. Błędy w przekazywaniu informacji genetycznej
3. Czynniki teratogenne
4. Nieprawidłowości w regulacji neurohormonalnej ustroju
5. Inne, często występujące zaburzenia w rozwoju somatycznym i problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
5.1. Nieprawidłowości w narządzie żucia
5.2. Niektóre nieprawidłowości w adaptacji psychospołecznej
i zaburzenia w układzie nerwowym
5.3. Wady i zaburzenia wzroku
5.4. Zaburzenia układu ruchu
5.5. Zaburzenia rozwoju somatycznego
5.6. Choroby alergiczne
5.7. Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ DZIEWIĄTY. Ogólny kształt ciała - somatotyp, postawa ciała
1. Konstytucja (somatotypologia) człowieka
2. Postawa ciała - proces posturogenezy
3. Metody oceny postawy ciała
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ DZIESIĄTY. Metody kontroli i normy oceny procesów wzrastania
1. Podstawowe przyrządy antropometryczne i technika
wykonywania pomiarów
2. Podstawowe charakterystyki statystyczne wykorzystywane
do oceny rozwoju fizycznego
3. Praktyczna ocena procesów wzrastania dziecka z zastosowaniem tabel liczbowych, siatek centylowych, skorelowanych cech, metody morfograficznej i wskaźników proporcji
4. Ocena stanu odżywienia
5. Przewidywanie wielkości osobnika dorosłego
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ JEDENASTY. Kryteria oceny wieku rozwojowego
1. Wiek morfologiczny (sylwetki)
2. Wiek kostny (szkieletowy)
3. Wiek zębowy
4. Wiek wtórnych cech płciowych
5. Wiek kalendarzowy a wiek rozwojowy
6. „Normalność" i norma jako biologiczny układ odniesienia
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ DWUNASTY. Znaczenie aktywności ruchowej w rozwoju fizycznym człowieka
1. Uwagi ogólne
2. Układ kostny i mięśniowy a aktywność ruchowa
3. Skład ciała i wydolność fizyczna a aktywność ruchowa
4. Zasady doboru i prowadzenia ćwiczeń
Literatura
Pytania
ROZDZIAŁ TRZYNASTY. Metody oceny rozwoju czynnościowego człowieka
1. Wydolność i sprawność fizyczna jako pozytywne mierniki
stanu zdrowia
2. Ocena wydolności fizycznej
3. Ocena sprawności fizycznej
Literatura
Pytania
Indeks osób
UWAGI:
Bibliogr. przy rozdz. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dla studentów psychologii oraz psychologów praktyków - klinicystów, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych a także dla konsultantów zajmujących się selekcją i rekrutacją pracowników.
Działania związane z diagnozowaniem wiążą się ściśle z profesjonalną kompetencją psychologa diagnosty, która opiera się na trzech filarach: wiedzy, umiejętnościach i wartościach. W niniejszym podręczniku Czytelnik znajdzie rzetelne omówienie modeli, metod i technik diagnostycznych, szczegółowe przedstawienie rozmaitych kompetencji, a także wiele cennych wskazówek odnoszących się do kwestii etycznych.Książka adresowana jest do studentów psychologii, skorzystają z niej również psycholodzy praktycy - klinicyści, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, a także konsultanci zajmujący się selekcją i rekrutacją pracowników.
UWAGI:
Bibliogr. Indeksy. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni